Самостална изложба Ксеније Ковачевић

Самостална изложба Ксеније Ковачевић

20.02.2015.

У четвртак, 26. фебруара 2015. године, у 19 часова, у Кући краља Петра Првог, биће отворена самостална изложба "Apple", Ксеније Ковачевић, академске уметнице из Суботице. Изложба ће за посетиоце бити отворена до 4. марта 2015, сваког дана, осим недељом, од 12 до 18 часова. Улаз слободан. Као пратећи програми у току трајања изложбе, у петак, 27. фебруара 2015, од 17 до 18 и од 18 до 19 часова, биће организоване бесплатне ликовне радионице на којима ће се уметница заједно са децом бавити темом комуникације симболима. У свом стваралаштву Ксенија Ковачевић бави се проблемом невербалне комуникације и указује на комлпексност друштвене ситуације у којој се комуникација одвија: интерпретације, културно-антрополошког наслеђа, друштвених норми, али и подсвесних аутоматских реакција. Уметница отворено прилази базичним питањима смисла уметности, положаја уметника у овом и оваквом свету, сталним изазовом комуникације у парадоксалној ситуацији када је све комуникација и када се чак и простор интимног мора индексовати комуникационим кодом без ког свако означавање губи смисао. У свом сликарству Ксенија користи бројне ликовне цитате, убацује лајтмотиве инспирисане наивном и примитивном уметношћу; форма у целини је експресивна са једноставним фигурама али неретко богатом маргиналном декорацијом, њене теме су или жанровски условљене или се претварају у својеврсан трансмедијски рефрен, попут речника невербалне комуникације. Комбиновање декоративних ликовних типова и савремене друштвене поруке/упозорења Ксенија наставља у циклусу "Apple". Сведени графички знак глобално познатих фирми Ксенија уклапа у један локални, завичајни израз осећања за лепо стварајући услове за оно што Наоми Клајн назива „унакрсна промоција синергетских фирми“, један нарочити тип кобрендирања „глобалног“ и „локалног“, читљивог у разним/различитим ликовним и културнополитичким матрицама. У новијим својим радовима, Ксенија ове намере допуњује уметањем „брендираних“ натписа, популарних изјава из домаћег филма. Они, такође, заузимају место општеприхваћеног кода, рекламног слогана који „продаје ствар“. Водећи рачуна и о својим ранијим радовима, Ксенија на овој изложби не заборавља да удене најважније детаље из свог дугог и разрађеног циклуса „Невербалне комуникације“. Поменутом кобрендирању она додаје и сцене споразумевања рукама уносећи, на тај начин, додатну вредност властитог уметничког израза као добронамерне ироничне поруке која „само што и сама није постала бренд“. Радна површина слике уредно, геометријски издељена и брижљиво дорађена у детаљима који почињу и довршавају се на површини, чистог и јасног колорита, развијена у целовити програм/систем и посвећена постепеном, стрпљивом решавању, пре свега, ликовног проблема, чини овај циклус богатим чак и у случају потпуног апстраховања теме. Традиционално сликарство ослоњено на народне мотиве, њихова прерада у ранијим историјским епохама (на пример, сецесија) и новије дихотомије традиционалног и модерног као изазов у потрази за изгубљеним/никада-до-краја-конструисаним идентитетом, грубо оцртавају најважније вредности циклуса "Аpple".                                                          Чедомир Јаничић, историчар уметности  
Самостална изложба Ксеније Ковачевић
Top